művész
Schwajda György
Magyar drámaíró, dramaturg, színházigazgató.
(Kispest, 1943. március 24. – Kaposvár, 2010. április 19.)
A diploma megszerzése előtt újságkihordóként, majd segédmunkásként, betanított nyomdászként, díszletmunkásként, világosítóként, tűzoltókészülék-ellenőrként kereste kenyerét.
Első darabját, a Bohócot 1966-ban írta, s rögtön megnyerte vele az országos drámapályázatot; a veszprémi Petőfi…
Aktuális programok
Jelenleg nincs futó program!
Magyar drámaíró, dramaturg, színházigazgató.
(Kispest, 1943. március 24. – Kaposvár, 2010. április 19.)
A diploma megszerzése előtt újságkihordóként, majd segédmunkásként, betanított nyomdászként, díszletmunkásként, világosítóként, tűzoltókészülék-ellenőrként kereste kenyerét.
Első darabját, a Bohócot 1966-ban írta, s rögtön megnyerte vele az országos drámapályázatot; a veszprémi Petőfi Színház mutatta be 1967-ben. Mégis csak évekkel később felvételizett a Színház- és Filmművészeti Főiskola dramaturg szakára. Tanárai között volt Nádasdy Kálmán, Gyárfás Miklós, Major Tamás, Fábry Zoltán, Hegedűs Géza, Szinte Gábor, Petrovics Emil. 1973-ban végzett, diplomamunkáját Mesebeli János címen a békéscsabai Jókai Színház mutatta be.
A Budapesti Katona József Színház, nyitó-évadjában – Ladislav Smocek: Dr. Burke különös délutánja című darabjával közösen – mutatta be a Szent család című egyfelvonásos drámáját. A rendező: Zsámbéki Gábor, a főszereplő Gobbi Hilda volt. (A darab eredetileg három felvonásos volt. A rendező ezt javasolta egy felvonásra redukálni. Komoly művészi viták után Schwajda hozzájárult a jelentős változtatáshoz. A bemutatóra azonban nem ment el...)
Dramaturgként dolgozott Szolnokon (1973–1978), rövid ideig a budapesti (Hevesi Sándor tér) Nemzeti Színházban (1978) és Szegeden (1979), majd Miskolcon (1979. ősz – 1985. tavasz). A Szolnoki Szigligeti Színházat 1978-ban három hónapig, majd 1985 őszétől 1992 tavaszáig, később 1995 februárjától 2000 szeptemberéig vezette.
Eközben az 1993–1994-es évadot Törőcsik Mari mellett a Művész Színház művészeti igazgatójaként töltötte; a megbukott vállalkozás később Thália Színház néven folytatódott.
1998 őszén az Orbán-kormány kinevezi a Nemzeti Színház építésének miniszteri, majd 1999-től kormánybiztosának. Pályáztatás nélkül Siklós Máriát bízta meg az épület tervezésével. Az építésztársadalom felháborodását követő tervpályázat győztese nem volt hajlandó Siklós tervének csinosítására, így a színházat az építésznő tervei alapján fejezték be, aki ezért Mádl Ferenc köztársasági elnöktől kitüntetést, a Magyar Építész Kamarától elmarasztalást kapott. A Nemzeti Színház Részvénytársaság vezérigazgatója, 2002 májusáig az új Nemzeti Színház első igazgatója volt. 2008-ig nyugdíjas drámaíróként élt.
A kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatói helyére Babarczy László utódaként az önkormányzat csak egy évre nevezte ki Znamenák István színész-rendezőt, majd pályázatot írt ki a poszt betöltésére, melyen Znamenák és Schwajda indultak. Bár pályázatával kapcsolatban merültek fel minőségi kifogások, Schwajda György 2008 júliusától haláláig betöltötte a kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatói tisztét.
Öntörvényű, életének egyes szakaszaiban magányos művész, színházcsináló volt. Nem csatlakozott egyetlen – sok esetben jelentős – szakmai csoportosuláshoz sem. Pedig számosan voltak -többek között- (Törőcsik Mari és Garas Dezső), akik csökkenthették volna a távolságot Schwajda és más meghatározó művész között. Ők kompromisszumot tudtak kötni "mindkét oldal" képviselőivel, de közvetíteni nem tudtak illetve eredménytelen volt ilyen célú ténykedésük.
A nagyidai cigányok
Miskolci Nemzeti Színház Nonprofit Kft.- Színpadra alkalmazta
ExperiDance - Lúdas Matyi – Revans
Szarvasi Vízi Színház- Dramaturg
ExperiDance Productions: Revans - zenés, táncos színpadi előadás
Művészetek Háza Gödöllő Nonprofit Közhasznú Kft.- Dramaturg
EXPERIDANCE-Nagyidai Cigányok
Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház- Arany János vígeposzát színpadra alkalmazta
ExperiDance: A Király Nevében
RaM Colosseum- Shakespeare komédiáját Reneszánsz köntösbe csomagolta
ExperiDance: A király nevében
RaM Colosseum- Shakespeare komédiáját Reneszánsz köntösbe csomagolta
ExperiDance: Nagyidai Cigányok
RaM Colosseum- Arany János vígeposzát színpadra alkalmazta
ExperiDance: Nagyidai Cigányok
RaM Colosseum- Arany János vígeposzát színpadra alkalmazta
ExperiDance: Nagyidai Cigányok
RaM Colosseum- Színpadra alkalmazta
ExperiDance: Revans
RaM Colosseum- Dramaturg
Experidance: Revans (Open-air Fesztivál)
PORT.hu Kft.- Dramaturg
Lúdas Matyi
Kossuth Művelődési Központ - Dabas- Fazekas Mihály művét átdolgozta
LÚDAS MATYI
MADÁCH SZÍNHÁZ- Szövegkönyv
Lúdas Matyi - zenés mesejáték
Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ- Átdolgozta
LUDAS MATYI - zenés mesejáték
Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ- Átdolgozta
NAGYIDAI CIGÁNYOK
Broadway Ticket Hungary Kft.- Arany János vígeposzát színpadra alkalmazta
Óz, a nagy varázsló
Gárdonyi Géza Színház- Szöllősy Klára fordításának felhasználásával színpadra alkalmazta
Revans - Experidance
Veszprémi Petőfi Színház- Dramaturg
Schwajda György: A szent család
Pécsi Harmadik Színház- Író
Száz év magány
Spirit Alkotó-és Motivációs Műhely- Színpadra alkalmazta
Száz év magány
Spirit Alkotó-és Motivációs Műhely- Színpadra alkalmazta
Száz év magány
Spirit Alkotó-és Motivációs Műhely- Színpadra alkalmazta
Száz év magány
Gyulai Várszínház- Színpadra alkalmazta
Ajánlataink
Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!